1/12/16

Bukan Maksudku Memilihmu Bab 22

Salam readers. Maaf sangat-sangat sebab tak update cerita. Tak ada idea nak tulis macam mana. Ni pun rasa kurang. Apa pun, harap korang terhibur. :)

Bab 22
"Ibu bawak apa sampai besar gedabak macam ni?" Tegur Fazlin sejurus terlihat bagasi yang terletak di sebelah Puan Airah.
Baru sebentar tadi, dia berpura-pura seolah-olah baru lepas balik dari spa. Berpakaian ala-ala nak pergi jogging. Dengan sweater berhud di kepala beserta seluar sukan. Sah, lepak gim.
"Bawak apanya. Bawak baju kamilah. Penuh satu beg tu tau."
"Hah, banyaknya. Nak buat apa baju banyak-banyak macam tu? Ke ibu dan ayah nak pergi bercuti lepas ni? Kat mana? Thailand? Singapura? Hah, Paris pun best jugak. Nak ikut boleh?"
"Tak ada maknanya nak cuti jauh-jauh tu Fazlin oii... kami ni pun bukannya muda lagi." Sangkal Puan Airah.
Tiba-tiba giliran mertuanya pula menjampuk. Puan Saadiah bersuara bagi menjawab persoalan yang dikemukan oleh menantunya itu.
"Kami semua dah berpakat nak tinggal di rumah kamu ni. Mungkin dalam masa seminggu kami duduk sini. Betul tak abang?"
"Hah betul dah tu." Jawab Encik Rahman.
Serentak dengan itu, Iqbal dan Fazlin berpandangan sesama sendiri. Apa? Mereka cakap nak duduk sini? Biar betul. Dahlah rumah kecik macam ini. Mana nak muat semua orang. Tak sampai 500 kaki persegi kot. Senang cerita, lebih kurang garaj kenderaan aje keluasan rumah mereka ni.
"Hahaha. Pandai dah ibu buat lawak kan sekarang. Bagus-bagus. Ada peningkatan." Fazlin buat-buat tergelak sakan.
Masakan orang tua itu sanggup berhimpit. Ingat lagi masa beli rumah ini dulu-dulu. Puan Airah dan Encik Farid yang menjadi orang pertama yang rasmikan rumah ini. Tak silap, mereka menginap selama 2 hari 1 malam.
Tup-tup balik aje rumah dia, habis dileterkan Fazlin. Katanya rugi beli rumah sekangkang kera macam tu. Lebih baik buat rumah di kampung. Dapat banglo sebiji. Masalahnya, takkanlah dia nak berulang alik daripada Hulu Selangor ke pusat bandar KL kot. Makan jammed lah hari-hari.
"La. Bila masa pulak ibu buat lawak ni? Tak. Ibu cakap betul ni. Sumpah."
Terbeliak mata Fazlin. Ibu kalau dia sebut sumpah, maknanya dia memang serius. Alahai... aci tak kalau dia cakap tak boleh?
Sebabnya?
Entahlah. Tetiba dia rasa macam keempat-empat orang tua itu sedang berpakat untuk mengintip kehidupannya. Nak intip apa? Buat 'maksiat' dengan Iqbal? Hish... tak ada maknanya dia nak buat kerja tak berfaedah dengan mamat mulut banyak tu. Tak kuasa.
"Mana muat ibu. Rumah kami ni kan kecik. Katil pun satu aje. Takkanlah ibu dan mak cik Saa.." Terhenti ayatnya apabila melihat Puan Airah mencelikkan mata ke arahnya.
Opss...
"Maksud Lin, ibu, mak, ayah dan abah sekali. Mana muat ibu."
"Yang tu kamu tak perlu risau. Kami dah undi sapa yang kena tidur bawah. Ibu dan mak Iqbal tidur atas katil. Ayah dan abah tu tidurlah atas sofa ke. Alah, bukannya tak biasa pun. Dekat rumah tu, dua-dua selamba aje tidur simen. Betul tak Saadiah?"
"Hah betul-betul. Kulit batu agaknya dorang ni."
Memang itulah yang terjadi. Suami mereka pantang baring kat mana-mana, memang mudah sangat lelapnya. Encik Rahman tak payah cakap. Sedang tengok tv pun kadang-kadang dia boleh tidur macam tu aje. Begitu juga Encik Farid. Biasalah, orang dah berumur.
"Dia mengata kat kita Rahman oii... awak tu yang bersolek sangat."
"Hah betul. Kita tidur tak rasa apa pun. Manjalah konon. Kalau baby tu tak apa lagi. Ni dah tua berkematu."
Mencerlang biji mata Puan Airah dan Puan Saadiah. Ingatkan dapat kenakan si suami masing-masing. Alih-alih mereka berpakat nak kenakan mereka balik. Susahlah kalau dah ada geng macam ni.
"Okey. Kalau ibu dan mak tidur atas katil, habis Fazlin nak tidur mana mak? Katil tu mana muat tiga orang."
"La, kamu kan dah ada suami. Kenapa nak tidur dengan kami pulak?" Puan Airah bersoal hairan.
"Apa ibu?"
"Hish... susahlah cakap dengan kamu ni. Macam ni, memandangkan rumah kamu ni sempit, kamu pinjamlah satu rumah tu kat kami berempat ni. Duduk ramai-ramai nanti jadi sardin pulak. Lagipun buat apa kami nak ganggu pengantin baru macam korang tu. Ah, bijak tak idea kitaorang?"
Spontan jatuh rahang Fazlin. Terkebil-kebil kelopak mata kerana tak percaya. Haih... ni yang tak seronok ni. Memandai aje buat keputusan tak bincang dengan orang dulu.
Dalam pada itu, bukan setakat Fazlin yang tidak bersetuju. Malahan Iqbal yang hanya membisu sejak tadi turut meluahkan rasa tidak puas hati.
"Hmm... Iqbal rasa tak best macam tu. Haaa, apa kata kita buat macam ni. Geng perempuan, duduk dengan geng perempuan. Yang laki, kita lepak sekali. Baru best borak-borak. Kan Fazlin kan?"
Naik turun naik kepala Fazlin mengangguk. Laju macam burung belatuk. Punyalah dia bersetuju dengan cadangan Iqbal tu. Bijak juga kau rupanya Iqbal. Tak sia-sia aku kawan dengan kau selama ni.
"Betul ibu, mak. Nanti kita boleh bual-bual pasal hal-hal wanita. Gosip artis ke. Banyak betul benda nak borak ni. Tak sabar pulak rasanya." Usul Fazlin dengan penuh teruja agar kedua-dua mereka bersetuju.
Puan Airah dan Puan Saadiah berkerut dahi. Masing-masing berpandangan sesama sendiri. Hampir-hampir saja mereka mahu mengangguk. Namun suara salah seorang daripada suami mereka mula menerpa ke gegendang telinga.
"Ah takde takde. Jangan nak mengarut boleh tak. Tak payah nak gosip ke apa. Kita datang sini bukan nak buat dosa. Tak ada pekdahnya duk ambil tahu hal dalam kain orang tu. Jaga hal sendiri sudah." Tegas Encik Farid dengan prinsipnya.
Memang agak pantang baginya kalau dalam bab-bab macam ni. Gosip pun boleh diibaratkan seperti mengumpat juga. Buat apa nak ambil tahu pasal dunia artis tu. Lantak dialah nak bercerai ke nak putus nyambung putus nyambung ke. Bukan ada kaitan dengan dia pun.
Encik Rahman pun dilihat mengangguk. Mungkin dia sendiri pun setuju dengan pandangan Encik Farid itu.
"Hmm... nampaknya kami dah tak boleh buat apa Iqbal, Fazlin. Ala, nak takut apanya. Kami kan ada kat sebelah tu aje. Iqbal? Ke kamu takut Fazlin apa-apa kan kamu hah?" Sakat Puan Saadiah sambil tersengih kerang.
Terperanjat terus Iqbal. Ada ke patut cakap dia takutkan Fazlin? Tak mungkin tak mungkin. Perempuan tu, sekali dia 'HA!', baru dia tahu langit tinggi ke rendah. Ini Iqballah. Ada darah keturunan pahlawan bugislah. Ah tak best bugis. Hang tuah okey sikit.
"Mana ada. Dia ni..." Iqbal memandang wajah Fazlin sambil mencemik muka. "Huh. Tak kuasa pun nak layan."
Fazlin menjegil mata. Turun naik dada menarik nafas. Kecik besar kecik besar aje dia pandang mamat tu sekarang. Argghhh... sakitnya hati. Mulut dia ni kan, aku cili karang baru tahu.  
"Eleh. Ingat aku pun takut kat kau ke? Sekali..." Belum sempat Fazlin membalas, Puan Airah pun membuka mulut.
"Hish, apa cakap aku kau ni. Tak eloklah guna bahasa macam tu kat suami. Dah, ibu tak nak dengar lagi Fazlin beraku kau dengan Iqbal tu. Faham?" Marah Puan Airah bertujuan untuk menegur.
Memanglah dia sediamaklum bahawa anaknya itu pernah berkawan rapat dengan Iqbal. Tapi itu bukanlah alasan dia untuk membenarkan perkara yang kurang sopan.
Tersengih Iqbal mendengar Fazlin dimarahi oleh ibunya. Sempat dia menjelirkan lidah untuk membakar perasaan minah tu. Itulah, bajet bagus sangat. Kan dah kena marah. Padan muka.
Fazlin hanya mampu menghadiahkan jelingan maut. Terus terang, hatinya rasa menggelegak sekarang. Kenapalah semakin lama semakin menyampah pula dia dengan Iqbal. Kalaulah Iqbal tak pandai-pandai ambil tempat Hakimi, tentu semuanya takkan jadi macam ni kan? Hish...
"Dah tu Fazlin ikut ajelah." Jawabnya dengan nada tak rela.
Puan Airah dan Puan Saadiah memandang muka masing-masing sambil tersenyum. Akhirnya, selesai juga masalah mereka. Baiklah. Memandangkan kata putus sudah dicapai, eloklah jika mereka berehat bagi menghilangkan penat sangkut dalam jammed semasa nak datang sini tadi.
"Okeylah. Kami berempat pun dah penat ni. Nak berehat dulu. Kalau macam tu, mehlah kita gerak ke rumah sebelah."
Terbeliak mata Fazlin. La, kenapa rumah dia pulak yang jadi mangsa? Duduklah sini. Malas betul dia nak angkut barang ke rumah Iqbal. Lelaki tak apalah. Kudrat dia kan kuat. Datang sehelai sepinggan pun tak jadi masalah rasanya.
"Kenapa? Ada masalah ke?" Tegur Puan Airah yang perasan dengan reaksi terkejut anaknya.
"Err... kalau semua duk sini tak boleh ke?"
"Boleh tu memang boleh. Tapi takkanlah kamu nak angkut barang kamu masuk rumah kamu balik. Satu kerja pulak kan."
Sejenak, Puan Airah cuba memerhati keadaan sekeliling. Baru sekarang dia perasan tak ada satu pun barang anaknya di sini. Jangan-jangan betul telahan dia yang anak dan menantunya masih duduk asing-asing? Sebab itulah tujuan utama dia berkunjung ke rumah mereka hari ini. Mahu menyiasat apa sebenarnya yang berlaku.
"Mana barang kamu, Fazlin? Ibu tak nampak pun."
Fazlin tergamam. Soalan itu bagai menjerut lehernya dengan Iqbal. Iqbal yang panik kerana telah berbohong segera mencari jalan untuk mengaburi pandangan mata mereka. Takut juga kalau orang tua kecil hati dengan sikapnya yang tak berterus terang.
"Ada aje ibu. Dalam almari. Tapi Fazlin tak bawak banyak sangat barang dia. Baju-baju gitu ajelah. Tak sempat, sibuk sangat agaknya." Iqbal buat-buat yakin semasa menipu.
Kalau boleh digambarkan, yakinnya Iqbal itu ibarat penjual mlm yang berjaya tipu mangsanya. Tunjuk kereta mewah bagai sedangkan itu cuma sewa aje. Tak percaya, cuba kaji skim-skim mlm yang ada kat Malaysia ni.
"Ohh... patutlah."
"Dah tu, jomlah kita gerak dulu. Nanti kalau ada apa-apa, bagitahulah kami ya. Tengok ayah dan abah kamu tu. Tak habis cakap lagi pun dua-dua dah tidur. Penat sangatlah tu. Tak biasa jalan lama atas jalan agaknya." Puan Saadiah berkata sambil melihat suami dan besannya yang tertidur di atas sofa.
Setelah itu, masing-masing mengejutkan Encik Farid dan Encik Rahman. Dengan berat hati, Fazlin terpaksa juga menyerahkan kunci rumahnya. Beg bagasi diambil lalu mereka berempat pun menuju ke rumah sebelah untuk berehat buat seketika.
Saat itu, tak ada siapa yang sangka dari kawan baik, bertukar menjadi suami isteri. Dulu masing-masing berebut nak kumpul harta sama-sama. Kalau kau beli rumah situ, aku pun nak jugak. Ingatkan sebab nak jaga hubungan persahabatan hingga ke akhir hayat. Rupa-rupanya, ada percaturan lain yang lebih indah buat mereka berdua.







6 ulasan:

  1. terima kasih...tertunggu2 saya nak baca.. tak ada idea ye..hehe ini pun dah ok.. buat la kisah fazlin gan iqbal berdua pula ..xyah sangkut paut gan org lain.. mungkin mereka boleh jatuh cinta ke.. yg sweet2 ke..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wow. Good idea. Tq Diyanah. Terharu sudi singgah. T_T

      Padam
  2. Ok dah part ni....as pun tunggu gak bila drg bedua ni nk jatuh cinta... yg part gf iqbal taw fazlin tu sebenarnya wife iqbal tu buat gempak skit... biaq terburai air mata tu.... hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh ke kawan baik jatuh cinta? Hehehe.

      Padam
    2. kan.. sebab tengok fazlin tu keras sgt..amboi..dah x nampak kiri kanan sbb bf dia yg x bape nak betul tu...hihi

      Padam