Review Filem Orange (Jepun)



Okey ini filem jepun yang diadapatasikan daripada manga yang bergenre fantasi, Kisah bermula apabila seorang pelajar perempuan sedang feeling-feeling dekat deretan bawah pohon sakura sebelum nak ke sekolah. Tiba-tiba dia perasan ada satu surat yang terselit kat celah beg dia. Surat tu daripada masa hadapan yang ditulis oleh dia sendiri. Mula-mula dia ingatkan main-main. Lepas aje ada seorang budak lelaki transfer ke sekolah dia, barulah dia tahu surat tu betul sebab kejadian tu tepat dengan isi kandungan. 

Surat itu berkisarkan tentang pelajar lelaki tadi. Apa yang perlu pelajar perempuan tu buat dan tak buat jika bersama pelajar lelaki tu. Pendek kata, pelajar perempuan tu sukakan pelajar lelaki tu. Kira surat ni merungkaikan masalah apa yang berlaku kat pelajar lelaki tu selama ni.

Susah jugak nak terangkan pasal cerita ni. Dah namanya cerita fantasi. Hahaha. Baik aku ringkaskan ajelah ek. Dimudahkan cerita, pelajar perempuan ni nak halang pelajar lelaki tu daripada bunuh diri. Ini apa yang aku fahamlah. Sebab pelajar lelaki tu dia ada kenangan pahit. Dia salahkan diri sendiri sebab emak dia mati bunuh diri. 

So, pelajar perempuan ni dengan beberapa kawan dia, cuba baik dengan pelajar lelaki. Kira nak elakkan dia daripada bunuh dirilah. Tapi akhir cerita, pelajar lelaki tu tetap akan mati cuma bukan dengan cara bunuh diri. Aku tak pasti dia mati macam mana sebab tak diceritakan.  

Even cerita ni cerita fantasi, tapi aku suka plot ceritanya. Tak perlu raksasa or perang bagai. Cukup mainkan emosi, cerita tu akan jadi bagus dengan sendiri. Overall, cerita ni pasal emosi yang cukup rencah. Ada tema persahabatan, pengorbanan, dan semangat setiakawan. Untuk cerita ni, aku bagi 3 bintang.


Ulasan