2 Usahawan

Teks: Siti Khatijah Diana

Sepatutnya, entri ini ditulis semalam. Tapi tak mengapalah. Baru tergerak hati nak tulis pagi ni. Semalam, saya ditakdirkan bertemu dua orang bekas rakan sekolah. Yang pertama, bertemu secara live sebab nak beli produk kecantikan (pesanan dari kakak). Orangnya sangat ramah dan mesra. Bukan calang-calang manusia, sebab saya bertemu dengan pengasas produknya sendiri.

Produk yang diasaskannya bernama AH Beauty. Produk terbaru di pasaran namun apabila kakak saya repeat order semula barang dengannya, saya tahu produk ini mungkin bagus. Sebab kakak saya tu boleh dikategorikan sebagai manusia yang sangat berhati-hati menggunakan sebarang produk sebab kulitnya agak sensitif. 

Ini adalah facebook tuannya. Jika sesiapa mahu mencuba produk ini sendiri, bolehlah menghubungi pemilik facebook berkenaan. Jangan risau. Beliau pasti akan menjawab setiap pertanyaan anda berkenaan produknya dengan mudah.

https://www.facebook.com/sitiasmani

Seorang lagi manusia yang saya ketemui, hanyalah menerusi perbualan biasa di dalam facebook saja. Kebetulan ketika itu, saya bertanyakan harga pasaran sebuah telefon bimbit memandangkan saya pernah melihat dia memuat naik gambar gajet-gajet itu sebelum ini di dalam facebooknya.

Anak muda ini sangat bagus. Dia sempat memberi nasihat kepada saya supaya tidak tersalah membeli produk tiruan yang ada di pasaran. Tiba-tiba, dia beritahu saya bahawa dia sedang berusaha untuk mengembangkan perniagaan sambil mencari ilmu di luar negara. Tujuannya, untuk memastikan telefon bimbit yang dijualnya, akan menjadi gajet yang jauh lebih murah berbanding dengan harga yang ditawarkan oleh peniaga-peniaga lain.

Serius, saya berasa kagum dengan kedua-dua bekas rakan sekolah saya ni. Kalau difikir-fikirkan semula, rupa-rupanya saya telah dihimpit oleh dua kenalan yang sangat hebat. Yalah. Pengasas produk kecantikan tersebut, umurnya hanya setahun lebih tua daripada saya. Yang usahawan telefon bimbit tu pula, umurnya muda setahun daripada saya. Tinggallah saya yang berada di tengah-tengah. Aduhai...

Harapan saya, semoga bidang perniagaan yang diceburi oleh mereka berdua, akan berkembang maju dan pesat. Sama-sama doakan. :)

Ulasan