Kangkung

Teks: Siti Khatijah Diana
Foto: Google



Hari ini tak tahu kenapa, tetiba sayur kangkung boleh jadi terkenal. Dengar-dengar kata, trending kat twitter. Apa salah kangkung sebenarnya? Hahaha.

Memandangkan tak tahu nak tulis apa, saya cipta puisi spontan kepada kangkung. Maaflah kalau tak menarik. Sebab saya tak makan kangkung sangat. Ngee...

Kangkung Oh Kangkung

Wahai kangkung, 
aku tak tahu mana asal usul sebenarmu,
tapi aku selalu terlihatmu di tepi longkang sebelah rumahku.
Kenapa kamu selalu melata di situ?
Tak ada tempat lainkah yang mahu kamu tuju?

Wahai kangkung,
Dengar-dengar cerita hanya dirimu yang berjaya diturunkan,
tapi aku tak menantikan dirimu kangkung.
Untuk mendapatkanmu, aku hanya perlu mengangkung di belakang rumahku.
tapi tak tahulah kalau-kalau mengangkung di rumah jiran-jiranku,
silap-silap,
aku yang terkena pelangkung.

Ayuhlah kangkung.
Bodeklah tuanmu lagi,
biar trending pula ubi kayu, cili, betik yang ada kat belakang rumah aku. 
Agar aku dan mereka bahagia,
maka hilanglah segala derita.




Ulasan