Muhasabah Diri

Teks: Siti Khatijah Diana

Pejam celik, sudah empat tahun saya tinggal di rumah. Sepanjang duduk saja, saya banyak bermuhasabah diri sendiri. Saya cuba mencari semula apa yang telah saya hilang selama ini. Bukan satu perjalanan yang mudah, namun pertolongan-Nya tetap ada.

Alhamdulillah... secara merangkak, saya cuba mengenali apa yang paling penting bagi seseorang yang bergelar umat Islam. Insyaallah, saya memilih untuk terus berada di landasan ini. Semoga dapat mengistiqamahkan diri.

Satu saja pesanan saya, jika sesiapa berasa dirinya kebuntuan arah, maka cubalah kembali semula ke jalan yang diredhai-Nya. Dan seandainya anda diberikan pertolongan oleh-Nya, maka bersyukurlah. Bersyukur dengan cara menunaikan segala semua suruhan-Nya. Dan tinggalkanlah segala larangan-Nya. Insyaallah hidup akan menjadi setenang-tenangnya.

Ulasan