Ulasan Buku 101 Tip Penulisan Novel

Teks: Siti Khatijah Diana
Foto: http://mazliamurat.blogspot.com/






Buku 101 Tip Penulisan Novel ini saya terima bersama pakej buku Asas Blog Penulisan. Ia merupakan hasil nukilan guru saya sendiri iaitu Puan Mazlia Murat.

Secara keseluruhan, buku ini mengisahkan tentang bagaimana sesebuah novel boleh dihasilkan oleh seseorang yang mahu bergelar penulis. Pelbagai tip yang dikemukakan seperti tip memulakan langkah, inti pati novel, teknik penceritaan dan sebagainya. 

Semua tip ini sangat berguna dan sangat membantu bagi sesiapa yang mahu bergelar novelis. Penulis juga bijak memberi contoh untuk membuatkan kita faham dengan jelas apa yang ingin disampaikan. Contohnya, Tip yang ke 50 : Apabila dialog diakhiri dengan perkataan seperti "kata Ahmad...", "...soal...", semuanya dimulakan dengan huruf kecil.

Selain itu, penulis juga sengaja memasukkan 3 buah cerpen sebagai rujukan dan bahan bacaan. Antara ketiga-tiga cerpen yang disertakan, saya paling suka dengan cerpen yang bertajuk Lara Hati. Membaca cerpen ini, membuatkan saya dapat merasai apa yang sedang dirasakan oleh watak utama iaitu Aireen.

Untuk sesiapa yang mahu bercita-cita menjadi penulis, bolehlah mendapatkan e-buku ini kerana ia sangat membantu. Tidak rugi pun melaburkan wang untuk mendapat ilmu yang sangat bermanfaat ini.






Ulasan

Catat Ulasan