Ulasan Buku Misteri Kucing Pantomin

Teks: Siti Khatijah Diana


Buku ini merupakan karya Enid Blyton. Tapi ia bersiri penyiasatan berbanding dengan buku yang pernah diulas sebelum ini.

Buku ini mengisahkan lima penyiasat muda yang suka menyiasat kes-kes misteri yang terjadi di sekitar mereka. Kali ini, mereka menyiasat tentang kes kecurian wang di sebuah panggung pementasan. 

Pada awalnya, mereka menyangkakan bahawa pemakai kucing pantomin itulah yang menjadi dalang kes ini. Tetapi apabila mendapati bahawa orang itu boleh dikategorikan dungu dan bodoh, mereka terus menafikan.

Terdapat halangan sampingan seperti kehadiran Encik Goon yang selalu tidak menyenangi kehadiran mereka berlima. Mana taknya, kelima-lima mereka suka mempermainkan Encik Goon dengan menyamar menjadi orang yang tidak dikenali semata-mata untuk mengenakan Encik Goon.

Selidik punya selidik, akhirnya terbongkar juga siapa sebenarnya yang menjadi dalang dalam kes kecurian itu. Kata Tarmizi, dia melakukan perbuatan ini kerana ingin membalas dendam terhadap pengurus panggung yang sombong dan bongkak. 

Kelima-lima mereka mendapat pujian daripada Inspektor Rustam kerana berjaya menyelesaikan masalah ini dengan jayanya. Dan semakin terbakarlah hati Encik Goon yang tak pernah sukakan mereka.

Ulasan