Ulasan Buku Tingkatan Satu Di Seri Melur

Teks: Siti Khatijah Diana
Foto: Google


Buku ini adalah tulisan karya penulis tersohor Inggeris iaitu Enid Blyton. Saya membaca versi yang telah diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu.

Buku ini mengisahkan tentang beberapa orang pelajar yang baru mendaftar di sekolah barunya. Antaranya ialah Rozy, Maria, Betty dan beberapa orang lagi. Ia mengisahkan tentang suka duka perjalanan mereka sepanjang bergelar pelajar tingkatan satu di Sekolah Seri Melur.

Rozy adalah watak yang ditekankan dalam naskah ini. Walaupun dia mempunyai kelemahan iaitu memiliki sikap panas baran, namun dia turut memiliki sikap-sikap baik yang lain. Antaranya, prihatin, suka mengambil berat, dan peramah. Dia juga seorang yang berfikiran terbuka dan mengaku jika ada kesilapan yang datang daripadanya.

Dugaan berlaku apabila pada satu hari, Betty yang membuli Maria, telah ditampar oleh Rozy bagi memberi pengajarannya. Dalam masa yang sama, Rozy yang masih dibaluti rasa marah, tidak sengaja telah menengking ketua bilik asrama iaitu Leela. Mujurlah kes itu cepat diselesaikan apabila Rozy mudah meminta maaf daripada Betty dan Leela dan mengaku kesalahannya. Sejak hari itu jugalah, Maria mula senang berkawan rapat dengan Rozy.

Ada beberapa lagi konflik yang timbul di sepanjang pembelajaran mereka. Namun semuanya dapat diselesaikan dengan cara baik. Di samping beberapa kisah lucu yang berlaku, Enid Blyton turut menyelitkan nilai-nilai murni seperti semangat setiakawan, kepercayaan, berhati-hati memilih kawan dan sebagainya. Ia tidak dinafikan mampu membentuk peribadi kanak-kanak yang membacanya.
 







Ulasan

  1. As suka sangat buku mcm ni sejak sek rendah lagi...ada banyak koleksi di rumah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kagumnya saya. Sekarang ini, saya baru berjinak-jinak nak membaca buku kanak-kanak dan remaja. Rasa rugi betul. Huhuhu.

      Padam
  2. d mana ada jual buku ni ya

    BalasPadam

Catat Ulasan