29/01/14

Ulasan Buku Tingkatan Tiga Di Seri Melur

Teks: Siti Khatijah Diana
Foto: Google







Baru terperasan ulasan buku sebelum ini, saya telah meletakkan gambar yang salah. Itu cerita berkisarkan tingkatan satu dan ini adalah cerita tentang tingkatan tiga.

Seperti biasa, buku ini ditulis oleh Enid Blyton. Mengisahkan tentang pelajar-pelajar sebelum ini yang sudah meningkat umurnya dan memasuki tingkatan tiga. Kisahnya bermula apabila Sekolah Seri Melur menerima dua orang pelajar baru iaitu Zaidah dan Aminah.

Pada awalnya, Zaidah seorang yang sombong. Dia suka bermekap dan meninggi diri dengan anggapan dia memiliki bakat terpendam dalam bidang lakonan. Dia berada di tingkatan empat. Namun apabila dia sering tercicir dalam pelajaran, Cikgu Sharifah menyuruhnya turun ke tingkatan tiga.

Pelajar yang seorang lagi ialah Aminah. Dia berada di tingkatan tiga. Perwatakannya seperti seorang lelaki dan dia sendiri lebih selesa jika orang memanggil dengan nama Amin. Apa yang menariknya, semasa Aminah mula-mula masuk, dia datang dengan menunggang kuda. Dan dia sangat menyayangi kudanya itu sebab itulah dia terpaksa membawanya ke Sekolah Seri Melur.

Pelbagai peristiwa yang berlaku sepanjang penggal sekolah itu berlangsung. Namun mujurlah segala-galanya berubah menjadi baik. Zaidah tidak menjadi sombong malahan dia mendapat seorang sahabat karib yang bernama Maimunah. Begitu juga dengan Aminah. Dia juga tidak memikirkan lagi pasal kuda ketika belajar kerana mahu membalas jasa Cikgu Laili yang telah membantunya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan