Tukar Matlamat

Teks: Siti Khatijah Diana

Semasa berbengkel tempoh hari, saya rasa terkesan dengan salah satu modul yang diberikan. Trainer terlibat bertanya kepada peserta, apa matlamat kita sebagai seorang penulis. Masa diberikan sebanyak 5 minit untuk menjawab persoalan itu.

Saat itu, hanya Tuhan saja yang tahu betapa kosongnya kepala saya. Saya sendiri tak tahu apa matlamat sebenar saya menulis. Fasal royalti kah? Fasal minatkah? Saya keliru.

Tak tahu kenapa, ketika itu tangan saya menulis sesuatu yang saya sendiri tak pernah terfikirkan selama ini. Mahu tahu apa?

Mahu melahirkan masyarakat yang suka membaca.

Kebetulan ketika itu, trainer bengkel tersebut memberitahu sebab kenapa novel islami agak tak laku di negara kita. Rupa-rupanya kerana sikap masyarakat kita yang tidak suka membaca. Saya mengaku, bahawa saya sendiri tak suka membaca.

Novel Islami di Indonesia sangat laku keras kerana penduduknya sangat gemar membaca. Cuba lihat novel Ayat-ayat Cinta dan Ketika Cinta bertasbih. Kenapa karyanya bestseller? Kerana masyarakatnya yang gemar membaca. Saya rasa itu adalah salah satu faktornya yang sangat jelas.

Jadi sekarang ni, apa yang boleh saya katakan, mungkin saya kena ubah semula matlamat sebenar saya menulis. Bak kata penulis muda yang sangat berwawasan tinggi iaitu Helmi Effendy, beliau sendiri meletakkan benchmark untuk karya-karyanya. Mahu karyanya diangkat ke martabat yang lebih tinggi. Mungkin ke pasaran luar negara. Didoakan semoga segala urusannya dipermudahkan kelak.

Kesimpulannya, saya juga akan meletakkan satu bench mark diri mulai sekarang. Saya mahu melahirkan masyarakat Malaysia yang suka membaca.Insyaallah.

Ulasan