9/03/14

Ulasan Buku Go Tasneem Gwiyomi

Teks: Siti Khatijah Diana
Foto: Buku Prima



Naskah ini mengandungi 5 buah cerita pendek yang ditulis oleh gabungan lima orang penulis seperti Aleeya Aneesa, Hazrul Hafizi Lynn Dayana, Bikash Idris dan Anis Khalilah. Secara keseluruhan, buku ini berkisarkan tentang remaja dan memiliki nilai murni seperti persahabatan, kasih sayang dan sebagainya.

Misalnya dalam Go Tasnem Gwiyomi. Ia menceritakan tentang dua adik beradik yang saling mengasihi antara satu sama lain. Mereka berdua dimusuhi oleh seorang remaja yang bernama Jeslin. Jeslin malu mengaku yang dia mempunyai kakak yang buta. Sebab itu dia mencari pasal sebab tak suka Tasneem dan Mardihah berkawan rapat dengan kakaknya. 

Begitu juga dengan cerita lain iaitu Rahsia Mimpi, Awak Dah Tak Benci Saya? , Jom Kita Kawan dan Alahai, Kesiannya Dia!. Sarat mesej murni yang cuba disampaikan oleh mereka berlima kepada para pembaca. Satu lagi contoh, dalam cerita Alahai, Kasihannya Dia! , penulisnya menekankan untuk tidak menuduh seseorang terlebih dahulu tanpa usul periksa. Bak kata pepatah, terlajak perahu boleh undur, terlajak kata, buruk padahnya. 

Secara jujurnya, ada beberapa tempat di dalam buku ini yang mampu membuatkan saya mengalirkan air mata. Wuwuwu. Oleh itu, pendapat saya secara peribadi, buku ini harus dibaca oleh remaja-remaja di luar sana.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan