Ulasan Buku Rahsia di Puncak Tibet

Teks: Siti Khatijah Diana

Buku ini mengisahkan tentang perjalanan seseorang yang baru saja bergelar penyiasat muda. Uniknya tentang buku ini, ia menggunakan sudut pandangan kedua. Bermakna, jika kita ada pembacanya, maka kitalah yang akan menjadi watak utama dalam cerita ini. (Ala... nak ulas pun susah gayanya.)

Cerita ini membawa diri kamu untuk menerima satu misi penting. Kamu dikehendaki menyiasat tentang orang terbang di puncak Tibet. Hal ini kerana, orang yang menyuruh kamu iaitu Encik Fadil telah bertaruh dengan Encik James Lee bagi membuktikan kebenaran cerita itu.

Satu lagi perkara yang unik tentang buku ini, untuk membacanya, kita seolah-olah perlu melaksanakan sebuah misi. Contohnya, jika kita bersetuju untuk menyiasat, maka sila beralih ke muka surat '75' dan sebagainya.

Namun keunikan tidak dinafikan mendatangkan ketidakselesaan buat saya sebagai seorang pembaca. Bayangkan, jika saya terpaksa memilih di antara dua buah pilihan, tiba-tiba saja cerita itu boleh tamat sebegitu saja. Geram dengan keadaan ini, saya terpaksa mengulangi bacaan untuk mengetahui kisah yang seterusnya dengan membuat pilihan yang lain pula. Yang paling menyakitkan hati, tak ada juga kesudahan.  Haiya...

Tapi, saya tak nafikan mungkin genre ini mungkin sesuai untuk pembaca-pembaca yang sukakan kelainan dan misi pengembaraan. Tapi untuk saya yang dah masuk tahap reput tulang ni, saya memang tak selesa.Silap haribulan, boleh stres hidup disebabkan bahan bacaan seperti ini. Adeh.

Ulasan