Ulasan Buku Saudara Kembar Di Sekolah Tengku Asikin

Teks: Siti Khatijah Diana
Foto: Google



Buku ini mengisahkan sepasang kembar iaitu Lena dan Liza. Mereka berdua terpaksa memulakan persekolahan di Sekolah Tengku Asikin.Pada awalnya, mereka menentang keras keputusan kedua orang tua memasukkan mereka ke sekolah ini. Bagi mereka, sekolah ini tidak setanding dengan sekolah mereka sebelum ini.

Tidak dapat mengelak, mereka terpaksa bersekolah juga di sini. Pelbagai ragam dan karenah para pelajar membuatkan mereka bertambah benci. Namun Lena dan Liza tidak sedar bahawa mereka turut tidak disenangi oleh beberapa orang pelajar kerana sikap angkuh dan sombong mereka.

Hari demi hari berlalu, Lena dan Liza mula kenal perangai dan sifat para pelajar sekolah ini. Bagi mereka, para pelajar Sekolah Tengku Asikin tidaklah teruk seperti apa yang mereka sangkakan. Malahan, mereka mudah diterima apabila masing-masing mengubah sikap mereka.

Sepanjang mereka berada di sini, pelbagai suka dan duka terpaksa ditempuhi bersama. Ada kes salah faham, kes kecurian dan sebagainya. Disebabkan pengalaman itulah, hati mereka berdua mula terpaut sayang pada sekolah ini. Mereka menyesal kerana pernah tidak sukakan Sekolah Tengku Asikin. Habis saja penggal persekolahan, Lena dan Liza berjanji akan menyambung lagi pelajarannya di sekolah ini.

Ulasan