Selamat Hari-hari emak

Teks: Siti Khatijah Diana
Foto: Google



Serius, saya sebenarnya tak tahu tarikh sebenar hari ibu. Sebab kami sekeluarga, bukan jenis manusia yang mengingati dan meraikan tarikh-tarikh istimewa. Baik harijadi, hari ibu atau ayah, dan hari-hari lain. Kami cuma hidup sebagai manusia normal. Hehehe.

Sejak ada Fb, sekurang-kurangnya saya tahu apa yang berlaku di sekeliling. Dalam pada orang menyambut hari ibu, ada juga beberapa ulama dan ahli agama cakap tak boleh. Saya tak boleh nak komen sangat sebab ni bukan bidang saya. Masing-masing punya pendapat.

Bagi saya, cukuplah apa yang dilakukan berdasarkan niat. Sekurang-kurangnya, hari ibu ni, sedikit sebanyak mengingatkan anak-anak yang jauh supaya call mak kat kampung. Daripada tak call langsung. Daripada yang ada hajat nak letakkan emak kat rumah orang tua, terus padamkan niat tu bila tengok iklan-iklan dan cerita pengorbanan hari ibu kat tv.

Apa pun, saya tetap tak menyambutnya untuk tarikh hari ni. Sebab hari-hari saya jumpa mak saya depan mata. (maafkan saya sebab tak bekerja, mak. :'( )Ucap pun tak. Tapi masa dia pesan nak makan domino kelmarin, saya terus pergi beli. Sebab tu aje cara saya mengungkapkan hari ibu kepada dia. 

Apapun, saranghae omma. Maaf Zahir dan Batin. :)

Ulasan