Ulasan Novel Hantu Punya Bos!

Teks: Siti Khatijah Diana
Foto: Google



Novel Hantu Punya Bos! ni ditulis oleh seorang penulis muda yang berbakat iaitu Dekna Lee. Tak silap saya, novel ni ada memenangi anugerah. Juga merupakan sebuah novel bestseller, terbitan Love novel. Tengok terbitan dah tahu memang jenis cerita romantik.

Secara ringkasnya, novel ini mengisahkan tentang seorang lelaki macho tetapi sangat berlagak yang bernama Arrayyan. Mentang-mentang dia majikan, ikut suka hati dia aje nak kutuk pekerja bawahan dia. Diela sering menjadi mangsa kutukan. Disebabkan tak tahan dan juga mahu berkahwin, Diela buat keputusan untuk berhenti.

Namun begitu, Arrayyan menetapkan syarat bahawa Diela harus mencari penggantinya, barulah dia dibenarkan untuk berhenti. Sebab dah buntu sangat, akhirnya Diela memilih Abby iaitu kawan baiknya untuk menggantikan tempatnya.

Pada awalnya Abby tak nak. Tetapi selepas dia kasihankan ibunya yang sudah tak bekerja, dia terpaksa juga akur untuk menerima tugas itu. Abby ni boleh dikatakan seorang yang berpendirian juga. Selagi dia tak buat salah, dia akan cuba mempertahankan dirinya. Namun ada satu perkara yang menarik tentang Abby. Dia kuat melatah.Faham-fahamlah kalau dah terserempak dengan majikan yang suka menjerkah. Memang Arrayyanlah yang selalu panas hati kat sini.

Tapi lama-kelamaan, Arrayyan jatuh cinta kepada Abby. Ada sedikit konflik yang berlaku semasa mereka bercinta. Untuk mengetahui kisah yang seterusnya, anda kenalah beli sendiri novel ni.

Bagi saya, novel ni boleh dibaca. Gaya bahasanya santai. Banyak juga unsur humor. Cuma ada sesetengah bahagian, saya sangat tak berkenan. Mungkin ni pendapat peribadi saya sendiri. Apa pun, tahniah kepada Dekna Lee kerana berjaya menghasilkan novel ni. :)

Ulasan