29/09/16

Bukan Maksudku Memilihmu Bab 15

Bab 15
Saat ini, Fazlin dan Hakimi sedang berada di dalam kereta. Sebenarnya, mereka dalam perjalanan menuju ke Pavilion sebab sudah berjanji dengan Iqbal untuk bertemu di situ. Zara pun turut serta. Apa orang kata. Luangkan masa bersama. Mana tahu boleh eratkan ukhwah sesama mereka. Tambahan apabila mengenangkan hubungan yang sedia dingin di antara Zara dan Fazlin sebelum ini.
"Hakimi..." Setelah lama berdiam diri, barulah Fazlin mempunyai kekuatan untuk membuka mulut.
Ada sesuatu perkara yang mahu dibangkitkan. Sudah pasti ia berkenaan peristiwa yang terjadi pada hari semalam. Penangan kejadian itu, hampir semalaman dia tidak mampu melelapkan mata. Yalah. Terkejut punya fasal.
"Yes dear. Ada apa?" Hakimi menyoal, teruja. Terselit senyuman di sebalik renungan sekilasnya.
Perlakuan Hakimi itu tidak tumpah seperti sewaktu mula-mula dikenali. Ceria dan suka tersenyum. Sangat berbeza dengan personaliti yang baru diketemui semalam. Aneh. Cepat betul perangainya berubah.
"Awak kenapa semalam?"
Tersentak Hakimi apabila disoal sebegitu rupa. Berubah terus air muka. Dia tak mengerti kenapa tiba-tiba Fazlin mengutarakan pertanyaan seperti itu. Dia ada buat salah kah? Tapi kenapa dia seperti tak ingat apa-apa. Aduh. Janganlah dia ada sakitkan hati buah hati kecintaannya itu. Serasa tak sanggup dia membuatkan hati gadis itu terluka.
"Apa maksud awak? Saya tak faham." Bagi mendapatkan kepastian, Hakimi cuba bertanya.
Manalah tahu takut-takut dia ada terlepas pandang akan kesalahan yang telah dibuat. Tapi sumpah. Dia langsung tak ingat apa yang telah berlaku. Memang itulah yang akan terjadi sekiranya pil-pil diambil.
Fazlin mengeluh perlahan. Berat mulut dia untuk mengungkit hal semalam. Dalam masa yang sama, tidak dinafikan dia turut berasa pelik. Yalah. Takkanlah Hakimi tu langsung tak ingat apa-apa. Fikir Fazlin lagi, mungkin Hakimi ni ada penyakit amnesia kot. Sebab itu dia mudah lupa walaupun kejadian itu baru saja berlaku.
'Ah mungkin jugak kan. Kalau tak, takkanlah dia pergi hospital.' Fazlin memilih untuk membuat tanggapan begitu.
Memandangkan teman lelakinya itu disyaki mengalami penyakit pelupa, maka terpaksalah Fazlin menerimanya dengan hati yang terbuka. Lagipun, apa sangatlah penyakit seperti itu. Lainlah kalau HIV ke, mati pucuk ke, atau mana-mana sakit kronik yang lain, barulah Fazlin pertimbangkan untuk mengambil langkah yang seterusnya.
"Tak de apa-apalah. Lupakan aje."
"Hmm... okey."
Tatkala itu, sepi mula mengambil tempat. Masing-masing memilih untuk diam sambil melayan lagu yang berkumandang di dalam kereta. Setengah jam kemudian, mereka pun tiba di tempat letak kereta. Sebelum kedua-duanya melangkah masuk ke dalam pusat beli-belah yang terkemuka di ibu kota itu.
"Helo Bal. Kau kat mana ni?"
"Aku dalam watson ni. Teman Zara beli barang kejap. Kau kat mana? Jadi tak nak datang ni?"
"Tak."
Berubah terus air muka Iqbal. Punyalah dia teruja nak keluar berempat hari ini. Tup-tup Fazlin kata tak jadi pula. Geram punya fasal, dia cuba menjarakkan diri dari orang sekeliling. Kenapa? Sebab dia nak mengamuk. Apa nak jadi, jadilah.
"Cilakak punya member. Janji macam &#%@*!#. Kau cakap nak keluar sama kan hari ni. Kau ni memang tak guna, Lin. Aku jumpa kau, siaplah bahlol." Marah punya fasal, Iqbal bagaikan tidak dapat mengawal emosi.
Fazlin sudah ketawa terbahak-bahak. Serius, dia tak ambil hati pun kena maki teruk macam tu. Dah biasa katakan. Kalau dia marahkan Iqbal pun, macam tu jugaklah. Habis semua binatang dalam zoo keluar.
"Haha rilekslah sikit. Aku tipu kau je. Aku dah ada kat sini. Baru lepas park kereta tadi."
Iqbal menyeringai geram. Digigit-gigit bibir mulut sebab sakit hati. Hish minah tu. Sempat lagi nak main-main.
"Hakimi ikut tak tu?"
"Of course. Aku ni kan mana boleh pisah dengan dia." Fazlin menggedik sambil menjeling manja ke arah Hakimi di sebelah.
Hanya Tuhan saja yang tahu betapa bahagia perasaannya sekarang. Ada di samping lelaki yang paling dia cintai selain ayah. Mudah-mudahan, Hakimi turut merasakan hal yang sama. Ah, tak sabar pula rasa nak naik pelamin. Nanti bolehlah dia jalan-jalan sambil pimpin tangan dengan 'suami'nya itu.
"Wek. Nak muntah aku dengar. Dah dah. Tak payah cakap banyak lagi. Terus naik atas. Nanti kita jumpa kat sini. Aku dah ambil satu troli kosong untuk kau. Lepas shopping, baru kita makan. Okey?"
"Ok bos."
Spontan Iqbal tergelak. Tak dinafikan, adakalanya minah tu memang pandai menceriakan keadaan. Terus hilang mood marahnya tadi. Setelah itu, talian sudah dimatikan. Iqbal hanya menunggu kemunculan Fazlin bersama Hakimi sambil memerhatikan Zara yang sedang leka memberi barangan keperluannya.
Tidak sampai 15 minit menunggu, kelibat Fazlin dan Hakimi mula kelihatan. Iqbal melambai-lambai tangan. Mereka membalas sambil kaki diatur mendekati Iqbal. Dalam masa yang sama, Zara baru saja selesai membuat pembayaran. Dia turut melontarkan pandangan terhadap kedua-dua manusia itu.
"Iqbal." Sapa Hakimi seraya tersenyum.
"Wow. Hensem kau hari ni."
"Biasalah. Keluar dengan bakal isteri katakan."
"Untunglah orang tu." Iqbal menyindir Fazlin yang kelihatan menyengih saja dari tadi.
Mentang-mentanglah orang puji teman lelaki dia, siap tunjuk riak bangga bagai. Ptuih. Menyampah.
Ketika itu, Zara agak tidak berkelip memandang ke arah Hakimi. Ya. Tak sangka, boleh tahan juga rupa sepupu Iqbal ni. Ingatkan biasa-biasa aje. Jauh disudut hati, dia tidak menafikan yang lelaki itu sebenarnya jauh lebih kacak daripada teman lelakinya.
'Hmm... seronoklah kau kan. Dapat lelaki bukan calang-calang orangnya.' Hati Zara menggerutu dalam diam.
Sedikit sebanyak, Zara bagaikan tercabar. Kalau orang lain, dia tak kisah jika dapat memiliki lelaki sekacak itu. Tetapi tidak bagi Fazlin. Entahlah. Dia sendiri pun tak tahu kenapa dia begitu anti dengan perempuan tu. Mungkin sebab terlalu sakit hati dengan segala karenahnya sampai kehidupan Zara sendiri boleh terjebak sama. Sudah pasti Zara tak boleh lupakan lagi tentang perjanjian bodoh antara dia dengan Iqbal tu.
"Oh ya. Lupa pulak aku nak kenalkan dengan kau, Kimi. Nilah belahan jiwa aku. Zara namanya." Iqbal memperkenalkan.
Hakimi segera menoleh ke arah Zara. Dia menguntum senyum seraya mengangguk. Zara turut dilihat membalas senyuman itu.
"Oh. Cantik rupanya belahan jiwa kau ni, Iqbal." Hakimi berkata ikhlas.
Merah pipi Zara apabila dipuji begitu. Rasa kembang semangkuk lubang hidungnya. Secara spontan, dia menjeling perempuan yang berada di sebelah Hakimi. Fazlin yang perasan dengan jelingan itu, segera melarikan pandangan. Dia buat-buat melihat ke arah lain. Malas nak ambil pusing dengan provokasi daripada minah tu.
"Eh mestilah. Sebab tu aku takut sangat nak kenalkan awal-awal dulu. Takut kau rembat dia dari aku."
"Hahaha. Aku bukan jenis macam tulah bro. Lagipun, aku dah ada pilihan hati aku sendiri. And the truth is, i'm really fall in love with her. Nobody can replace her in my heart. Even Emma Watson yang famous tu pun." Hakimi memberi pujian luhur dari hatinya.
Ketika itu, Fazlin tak tahu nak sorok mana wajahnya. Siapa lagi kalau bukan dia yang Hakimi maksudkan. Agak-agaklah nak bandingkan dia dengan Emma Watson pun. Perempuan itu bertaraf dunia. Beza sangat dengan dia. Dia sedar dia ni siapa. Dengan Zara pun, jauh panggang daripada apilah.
"Apasal muka kau merah gila, Lin?" Iqbal cuba menyakat sahabat baiknya itu.
"Mana ada."
"Hahaha. Malulah tu."
Fazlin terus tarik muka. Iqbal ni memang. Pantang ada peluang, ada saja buah fikirannya. Kenapa kalau dia malu? Salah ke?
Hampir beberapa minit berbual di situ, mereka pun mula melaksanakan aktiviti membeli-belah bersama-sama. Mula-mula mereka singgah di pasaraya. Barangan keperluan seperti barang dapur, sabun mandi, syampu menjadi pilihan.
Selesai membayar semua, mereka berjalan mengitari kedai-kedai dan premis yang tersedia di dalam Pavillion ini. Alang-alang sudah datang ke sini, Fazlin tidak lupa membeli barangan untuk dijadikan hantaran kepada Hakimi nanti. Berbeza sekali dengan Hakimi. Dia menyerahkan semua tugasan itu kepada seorang perancang perkahwinan khas yang telah diupah olehnya. Orang ada duit, biasalah. Lagipun dia anak yatim piatu. Sengaja dia memilih cara itu kerana tidak mahu menyusahkan ahli keluarga Iqbal.
Hajatnya, majlis akad nikah itu akan berlangsung sebulan dari sekarang. Fazlin hanya perlu menyudahkan persiapan di sebelah pihaknya. Terpulang kalau dia nak buat majlis yang macam mana. Nak jemput seberapa ramai orang pun dia tak kisah. Apa yang terbaik di mata Fazlin, itulah yang akan menjadi keutamaan buat Hakimi jua.
Hampir 2 jam berjalan ke sana ke mari, akhirnya keempat-empat mereka pun kepenatan. Iqbal mengajak mereka untuk terus ke medan selera. Dia mengambil pesanan untuk Zara dan dirinya sendiri. Begitu juga dengan Hakimi yang memesan mee sizzling buat Fazlin dan dirinya.
Ketika itu, Fazlin dan Zara hanya tinggal berdua. Masing-masing dilihat tidak mahu bercakap sesama sendiri. Bagi pihak Zara, dia rasa tiada keperluan untuk dia membuka mulut lantas berbicara dengan gadis itu. Dia lebih rela membuka telefon lalu melayari laman sosial yang dirasakan lebih menarik perhatian.
Di pihak Fazlin pula, apabila menyedari Zara menjual mahal, dia lagilah tak ada mood nak ajak berbual. Bak kata orang tua-tua, pinggan tak retak, nasi tak dingin. Sekali kau tak nak, seribu kali pun aku tak ingin.
  Tidak lama kemudian, Hakimi pun muncul sambil membawa dua hidangan mee sizzling. Diikuti oleh Iqbal yang dilihat membawa masakan panas berupa nasi goreng pattaya dan nasi goreng tom yam yang mana merupakan menu kegemaran sepanjang hayatnya.
Selesai membaca doa, masing-masing pun makan. Mungkin disebabkan terlalu lapar, mereka hanya mengisi perut tanpa banyak bicara. Sehinggalah selesai semuanya. Baru saja mereka buat keputusan untuk nak pulang, tiba-tiba Iqbal membuat satu permintaan.
"Boleh tak korang berdua tunggu sini kejap?"
"Kau nak pergi mana?" Hakim bertanya.
"Aku nak pergi Toy r Us kejap. Nak cari figurine. Kau kan tahu, aku ni pengumpul figurine superhero."
Riak wajah Fazlin berubah teruja. Bersinar-sinar biji matanya. Betullah. Dia pun dah lama tak masuk kedai tu. Sebenarnya, hobi dia dengan Iqbal ini boleh dikatakan sama. Mereka pengumpul figurine tegar. Cuma sejak bercinta ni, masing-masing jarang punya masa nak luangkan terhadap minat mereka itu.
Ingat lagi. Sewaktu Iqbal dan Fazlin masih solo dulu. Mereka punya waktu untuk membeli mainan binaan blok lego. Mereka akan pilih lego sama-sama. Kemudian jika ada waktu yang lapang, mereka akan sudahkan permainan itu bersama-sama. Setakat ini, sudah lebih 10 buah binaan yang terdiri daripada kapal perang besar, stesen kereta formula 1, binaan istana, dan bermacam lagi. Semua itu dibahagikan sama rata diletakkan di kediaman Iqbal dan Fazlin sebagai hiasan.
"Oh."
"Kalau awak nak ikut, jomlah. Tapi korang still tak boleh masuk sebab ada troli." Fazlin menjelaskan kekangan yang ada.
Memang peraturan di kebanyakan premis begitu. Pelanggan dilarang untuk membawa troli kerana bimbang masalah seperti kecurian dan kesukaran bergerak berlaku.
"Hmm... tak apalah kalau macam tu. I tunggu kat sinilah ajelah sayang." Zara memberi kata putusnya kepada Iqbal. Iqbal menggangguk saja.
Lagipun secara peribadi, dia langsung tak berminat nak jejakkan kaki ke dalam kedai budak-budak macam tu. Entahlah. Terus terang dia katakan bahawa dia tak berapa gemarkan hobi Iqbal yang satu itu. Sudah banyak kali dia memberi kritikan tapi Iqbal itulah yang langsung tidak mahu dengar.
"Okey. Saya pun tunggu kat sini jugaklah. Nanti kalau dah siap, cepat datang tau." Beritahu Hakimi kepada Fazlin pula.
"Yes dear." Fazlin membalas, manja.
Meleret manis senyuman di bibir Hakimi. Bahagia rasa mendengar Fazlin berkata begitu padanya. Bertambah-tambah rasa sayang dan cinta terhadap gadis itu. Setelah itu, dia hanya memandang pemergiaan Fazlin dan Iqbal.
"You look so happy with her." Zara tiba-tiba saja bersuara.
Hakimi mengalih pandangan ke arah Zara. Dia mengangguk seraya tersenyum. Walaupun kenyataan Zara itu berbaur penyataan, tapi entah kenapa dia tidak rasa seperti itu. Seolah-olah ada maksud tersirat yang cuba disampaikan oleh gadis itu terhadapnya.
"Ya. Saya memang bahagia pun dengan Fazlin."
"Tapi sepatutnya, awak harus dapat lebih daripada tu. Manalah tahu, takut-takut awak lebih bahagia daripada apa yang awak kecapi sekarang."
Berkerut terus dahi Hakimi. Dia tak faham apa yang mahu dimaksudkan oleh Zara itu. Lebih bahagia? Kenapa? Fazlin ada masalah yang dia tidak tahu ke? Fazlin lesbian? Ke dia ada buat hubungan rahsia dengan orang lain? Siapa? Iqbal?
"Apa maksud Zara? Saya tak faham."
"Carilah orang yang lebih sesuai dengan awak. Honestly, saya tak rasa pun Fazlin tu layak dengan awak." Kata-kata Zara itu jelas berbaur hasutan.
Air mukanya jelas menampakkan kebencian. Ketika itu, barulah Hakimi faham dengan apa yang berlaku. Patutlah sepanjang mereka bersama tadi, dia tak nampak pun Zara ada berbual dengan Fazlin. Rupa-rupanya mereka berdua ada masalah dalaman.
Ikutkan hati, Hakimi mahu tahu apa sebenarnya yang telah berlaku. Tapi apabila mengingatkan cara Zara cuba menghasutnya tadi, dia bagaikan sudah mendapatkan jawapannya. Ah. Pedulikanlah dengan orang macam ni. Fazlin tak ada kata buruk pun tentang dia, tapi dia pulak yang lebih-lebih.
Saat itu, Hakimi segera mengeluarkan telefonnya. Dia buat-buat sibuk di hadapan Zara tanda tidak berminat pun untuk berbual dengannya.





22/09/16

Bukan Maksudku Memilihmu Bab 14

Bab 14
"Amboi. Kuat termenung. Teringatkan pakwe lah tu." Tegur Iqbal secara sinis.
Menyampah pulak dia tengok Fazlin sekarang. Asyik berangan aje kerjanya. Tahulah tengah dilamun cinta. Tapi tak perlulah macam orang gila talak. Tengok. Majalah yang dia tengah pegang pun dalam keadaan terbalik. Memang tak patut sungguh.
Ketika ini, Fazlin sedang bersantai di atas buaian depan rumah. Maklumlah, hari cuti. Ingatkan boleh keluar dating hari ini. Tapi Hakimi pula ada urusan lain. Katanya mahu ke hospital. Melawat kawan agaknya.
"Eh kau Bal. Masa bila kau muncul? Tak perasan pulak aku."
"Mana nak perasannya kalau dah kau pun macam orang terkena sakit angau."
Fazlin ketawa. Merona merah kedua-dua belah pipinya. Iqbal ni memang. Kalau menyakat orang memang dialah nombor satu.
"Mana ada. Aku okey aje." Fazlin cuba menepis tuduhan itu.
Sedangkan dari tadi, memang dia mengaku yang dia sedang teringatkan buah hatinya. Secara rasmi, dia dan Hakimi sudah pun bergelar pasangan kekasih. Sudah beberapa kali mereka keluar bersama. Selain makan, adakalanya mereka akan menonton wayang, atau sekadar pergi bersiar-siar. Ala. Sama macam rutin pasangan lainlah.
"Okey kau cakap? Jadi, sejak bila kau ada kebolehan membaca secara terbalik ni?" Iqbal menyindir lagi.
Fazlin tersentak. Terkejut dia tatkala melihat wajah Mingguan Wanita yang dipegang berada dalam keadaan songsang. Cepat-cepat dia membetulkan semula kedudukannya. Alahai... Hakimi oh Hakimi. Apa yang kau dah buat kat aku ni? Fazlin bersoal sendiri.
"Hehehe. Aku saja aje."
"Ptuih... tak payah nak gebang sangatlah. Tak jadi."
"Hahaha. Marah ke?"
"Huh. Tak ada maknanya. Lagi serabut adalah. Orang lain pun bercinta jugak. Tapi tak adalah sampai sewel otak macam kau ni."
Berubah terus air muka Fazlin. Ini dah melebih ni. Mentang-mentanglah dia tak melawan, ikut suka aje mamat tu nak pijak kepala. Memang nak kenalah ni. Geram punya fasal, automatik jarinya memulas sideburn Iqbal yang agak panjang itu. Apa lagi, menyeringailah dia menahan sakit.
"Aduh aduh. Sakitlah." Jerit Iqbal.
Dia meronta untuk meleraikan hukuman Fazlin itu. Namun begitu semakin dia bergerak, semakin kuat pulak minah tu tarik. Habislah kau kali ni Hakimi. Pandai-pandailah kau handle bakal bini kau ni nanti.
"Time aku, sedap aje kau kutuk kan. Kau lupa ke, masa dulu pun kau lebih kurang sama. Pakai kasut pun boleh tertukar." Balas Fazlin lagi.
Dia masih ingat lagi. Minggu pertama sewaktu Iqbal mula-mula bercinta dengan Zara. Fazlin inilah yang jadi jadi tukang kritik jika penampilannya tidak sesuai setiap kali mereka mahu berjumpa. Kebetulan ada satu hari tu, Fazlin ada urusan yang tak dapat dielakkan. Jadi nak tak nak Iqbal terpaksalah bergantung kepada dirinya sendiri.
Tup tup balik aje dari dating, memanjang mukanya merah padam. Kata Iqbal, dia telah memalukan diri sendiri kerana tak sedar bahawa kaki kanannya mengenakan snickers. Sebelah lagi bedal kasut bola. Gila tak gila. Seharian jugaklah dia kena gelak dengan Zara hari itu.
"Ye ye aku salah. Aku minta maaf. Lepaslah. Sakit ni." Iqbal sudah kedengaran merayu.
Menyenget-nyenget sebelah mukanya menahan kepedihan. Fazlin ni sekali dia marah, memang tak ubah macam mak lampir. Garang bebenar. Macam manalah nak jadi bini Hakimi kalau macam ni. Sah-sah kena buli mamat tu nanti.
"Nak buat lagi?"
"Tak nak dah. Sakit."
Setelah berpuas hati, barulah tangannya merelaikan pulasan yang dibuat. Namun begitu, tiba-tiba saja membulat matanya tatkala melihat kesan akibat perbuatannya. Sampai berpulas kerinting rambut mamat tu. Bahagian pipi berdekatan dengan kawasan sideburn tu pun siap ada merah-merah lagi.
Alamak. Kuat sangat ke dia pulas sideburn Iqbal tadi? Alahai Bal, aku tak sengaja. Maaflah ye. Aku terfeeling lebih tadi. Namun begitu, Fazlin lebih memilih untuk menyembunyikan saja perkara itu.
Setelah reda dari kesakitan, Iqbal tidak mahu menunggu lama. Sudah lama dia ingin bertanyakan hal ini sendiri kepada Fazlin. Yalah. Nak tahu jugak macam mana perkembangan semasa dia dan Hakimi. Kalau dari Hakimi, memang dia sudah sedia maklum tentang hal itu. Yalah, mereka kan serumah. Jadi bila dia balik kerja aje, teruslah dia berborak pasal hal ni dengan sepupunya itu. Kali ini, giliran Fazlin untuk bercerita dari sudut pandangannya pula.
"So macam mana? Kau boleh masuk tak dengan dia?"
Fazlin menguntum senyum. Sudah diagak, Iqbal pasti akan bertanyakan hal itu. Biasalah. Hal-hal macam ini, selalunya orang yang paling rapat pasti ingin tahu juga. Dan Fazlin sendiri pun tiada niat langsung untuk berahsia apa-apa daripada lelaki itu.
"Honestly... seumur hidup aku, tak pernah lagi aku rasa bahagia macam ni."
Iqbal hanya menadah telinga untuk mendengar. Ada waktu tertentu, dia memilih untuk menjadi pendengar setia. Tidak elok rasanya jika dia selalu mengusik.
"He's so caring, Bal. Dia faham kemahuan dan kehendak aku. Macam hari tu, kami keluar pergi jalan-jalan kat Tasik Putrajaya. Entah macam mana, kaki aku boleh terpelecok kat dalam satu lubang ni. Kalut betul dia masa tu Iqbal.
Aku cakap aku tak apa-apa, tapi dia tak nak dengar. Dia terus hantar aku pergi hospital. Doktor sendiri cakap sikit aje.  Luka pun tak ada. Balik dari hospital tu, dia terus suruh aku rehat. Cakap jangan banyak jalan. Jangan buat kerja berat. Hahaha. Sekali fikir, kelakar jugak. Tapi aku tahu, dia tu sebenarnya risau gila kat aku."
"Hmm... baguslah kalau macam tu. Senang hati aku dengar. Bermakna, tak lama lagi, dapatlah aku makan nasi minyak kau kan Lin."
"InsyaAllah. Terus terang Bal, dua hari lepas, kami ada bincang pasal perkara ni."
"Serius?!"
"Serius."
Air muka Iqbal nampak begitu teruja. Tak sangka, cepat betul berita ini sampai ke pendengaran telinganya. Mati-mati ingatkan yang dia perlu menunggu lagi. Yalah, Hakimi dan Fazlin tu pun baru kenal tak sampai 2 minggu aje.
"Aku tahu, selama ni pun kau tangguh perkahwinan kau dengan Zara sebab aku kan? Jadi tak salah jika cepatkan perkahwinan aku. Aku sendiri yang tebalkan muka bangkitkan perkara ni depan Hakimi dan mujurlah dia tak menolak.
Iqbal, kau dah banyak buat baik dengan aku. Aku tak tahulah sama ada aku mampu ke tak nak balas segala pengorbanan kau kat aku. Aku harap sangat, lepas kita kahwin nanti, hubungan kita tetap akan sama seperti dulu. Jangan ada sesiapa antara kita berubah. Boleh kan Iqbal." Tiba-tiba saja Fazlin mengutarakan kenyataan itu.
Nada suaranya seakan penuh berharap. Berharap agar hubungan yang terjalin dari dulu akan tetap berkekalan sehingga ke akhir hayat. Biarpun jika ada kemungkinan di antara mereka yang bakal terpisah jauh ekoran terpaksa mengikut keluarga masing-masing.
Ketika itu, segarit senyuman kelihatan tercalit di bibir Iqbal. Dia merenung dalam-dalam anak mata gadis yang berada di sebelah. Kepala dianggukkan tanda mengiyakan.
"Terima kasih Fazlin. Terima kasih sebab faham dengan keadaan aku." Ucap Iqbal dengan sejujurnya.
Haruslah Iqbal rasa terharu. Langsung dia tak menduga. Fazlin sanggup merendahkan martabat diri demi untuk kebahagiaan dia dan Zara. Tak dapat dibayangkan, betapa Fazlin cuba menguatkan diri sewaktu mengajak Hakimi berkahwin. Fazlin sanggup telah meletakkan dirinya ibarat perigi cari timba. Sedangkan bukankah pepatah itulah yang menjadi kepantangan bagi seseorang yang bergelar kaum hawa selama ini?
"Aku janji dengan kau, walau apa pun yang berlaku, aku takkan lupakan kau Fazlin. Kita tetap kawan sampai bila-bila."
Tidak semena-mena, hati Fazlin terasa bergetar. Rasa sebak mula menggigit sanubari. Tidak tahu kenapa, perasaannya menjadi sayu tiba-tiba. Ini bukan air mata kesedihan. Sebaliknya air mata kegembiraan mengenangkan persahabatan dia dengan Iqbal.
Ketika itu, Iqbal turut rasa mahu menangis. Namun begitu, dia cuba menahan diri daripada menumpahkan air matanya. Cukuplah jiwanya tahu apa yang sedang berlaku. Air mata itu lebih layak buat sang perempuan. Jika lelaki sepertinya turut menggambarkan emosi menggunakan air mata, maka jatuhlah martabatnya sebagai seorang lelaki. Tak gitu?
Buat seketika, tiada siapa pun di antara mereka yang seakan mahu bersuara. Buaian yang diduduki oleh mereka hanya bergerak mengikut hayunan kaki sang penumpang. Ketika itulah, telefon bimbit Iqbal yang terletak di dalam kocek tiba-tiba berdering. Pantas dia mencapai gajet itu lalu melihat ke kaca skrin. Panggilan daripada Zara.
"Lin. Kejap ye. Aku nak jawab telefon ni kejap."
Fazlin hanya mengangguk tanda membenarkan. Kamudian dia memandang pemergian Iqbal yang bergerak ke arah sebuah penjuru untuk menjawab panggilan itu. Dan kebetulan ketika itu jugalah, kereta milik Iqbal yang dipandu oleh Hakimi masuk ke perkarangan rumah. Emosinya yang terlalu sentimental tadi terus bertukar menjadi ceria. Cepat-cepat dia menyeka air matanya lalu menuju ke arah Hakimi untuk mendapatkannya.
"Hai awak. Baru balik ke?" Sapa Fazlin sambil tersenyum ketika Hakimi keluar daripada kereta.
Namun begitu, reaksi balas yang diterimanya agak mengejutkan. Hakimi bukan saja tidak senyum, malahan dia dilihat terus menghempas pintu keretanya. Riak wajahnya ternyata keruh. Ada dengusan kasar kedengaran. Bebola matanya jelas kemerah-merahan.
"Hakimi, awak tak apa-apa?"
"Jangan kacau aku. Aku nak masuk rehat sekarang." Beritahu Hakimi dengan suara yang agak meninggi.
Terdiam terus Fazlin. Terkejut dia tatkala melihat perubahan Hakimi yang tidak semena-mena. Kenapa dengan lelaki tu? Kenapa dia seperti marah-marah? Dia bergaduh dengan siapa semasa kat hospital tadi? Fikir Fazlin sendirian.
Ketika itu, lelaki itu dilihat terus menonong masuk ke dalam rumah. Langsung tak dipedulikan Fazlin yang merupakan insan yang disayanginya. Apa yang dia tahu, jiwanya berkecamuk sekarang. Jadi, daripada buat hal, lebih baik dia menenangkan dirinya sendiri.
"Eh dah balik dah Kimi?" Sapa Iqbal dari arah belakang.
Barangkali dia baru selesai berbual dengan Zara di hujung talian. Ceria saja air mukanya. Mungkin dia sendiri telah sampaikan berita gembira itu kepada Zara sebentar tadi.
"Err... haah. Dia ba... baru aje balik."
"Eh yang kau ni dah macam baru ternampak hantu tu kenapa pulak?" Iqbal bersoal hairan apabila melihat air muka Fazlin seolah-olah terkejut.
Fazlin bagaikan kebingungan. Sesungguhnya, dia masih lagi kaget dengan cara Hakimi melayannya tadi. Ikutkan hati, dia mahu berkongsi perkara itu dengan Iqbal. Yalah. Tak ada angin tak ada ribut, tetiba beraku kau dengan dia tadi. Haruslah dia pelik.
Namun apabila difikir-fikirkan semula, Fazlin rasa lebih elok saja jika dia berlapang dada. Mungkin kali ini Hakimi ada masalahnya sendiri. Fikirnya lagi, mungkin selepas jika perasaannya beransur tenang, tidak mustahil Hakimi akan berkongsi semua itu dengan Fazlin.
Fazlin seakan cuba memujuk diri sendiri. Dia tahu, dia tidak harus cepat melatah. Dia juga sedar bahawa dia tidak boleh merajuk. Semua masalah, boleh diselesaikan secara baik jika masing-masing cuba berkompromi. Lagi pula, hubungan mereka kan masih baru. Masa inilah dia harus mengenali kelebihan dan kekurangan pasangannya.
Sementara itu, di dalam bilik, Hakimi sudah kelihatan lesu tidak bermaya. Entah berapa biji pil penenang yang telah ditelan demi menghilangkan kekusutan yang melanda dirinya.   




15/09/16

Bukan Maksudku Memilihmu Bab 13

Bab 13
"Jomlah, ikut sekali." Fazlin kedengaran merayu di talian.
Ajakan Hakimi petang tadi ternyata telah membuatkan Fazlin berasa tidak senang duduk. Semakin waktu berjalan, semakin berdebar perasaan. Bermacam tanggapan bermain di benak. Mampu ke dia keluar berdua dengan lelaki itu? Agak-agaknya, nak berbual pasal apa nanti? Awak dah makan? Gila. Kan mereka tengah makan tu. Awak ni tinggal kat mana? Lagi bengong. Dah sah-sah dia tinggal dengan Iqbal. Ah sudah.
Demi mengelakkan daripada memalukan diri, sejurus selesai menunaikan solat maghrib tadi Fazlin segera menelefon Iqbal. Tujuannya satu. Apa kata dia ajak Iqbal join sekali. Hah, baru ada geng. Sekurang-kurangnya ada Iqbal, hilang sikit rasa segannya itu.
"Kau dah gila? Ini dating korang berdua. Apasal pulak libatkan aku?" Iqbal kedengaran menyinga.
Yalah. Tak pernah dibuat orang dating minta berteman. Mereka pergi bukan jauh mana pun. Setakat kawasan selayang tu aje. Agak-agaklah. Kalau oversea tu, bolehlah dia pertimbangkan nak ikut sekali.
"Ala... aku takutlah." Fazlin memberikan alasan. Malu sebenarnya.
"Nak takut apa? Hish kau ni. Tak ada apanya. Pergi ajelah."
"Please Iqbal."
"Ah tak de tak de."
Baru saja nak merayu lagi, tiba-tiba pintu biliknya diketuk seseorang. Kelibat emak muncul dalam pandangan. Tak perlu buka mulut pun, dia tahu apa tujuan wanita itu terpacak di sini. Bertambah berdebar perasaannya sekarang.
"Lin... Hakimi dah ada kat depan tu." Puan Airah memberitahu.
Tersenyum dia tatkala melihat anaknya sudah bersiap. Agaknya dia sendiri pun tak sabar nak keluar. Maklumlah. Tak pernah ada teman lelaki. Dia sendiri pernah merasai betapa nikmatnya alam bercinta zaman dulu-dulu. Jadi tak salah jika mahu anaknya mengecapi perasaan yang sama.  
"Oh ye ke mak. Suruh dia tunggu kejap. Lepas ni Lin keluar."
"Baiklah." Kata Puan Airah. Seraya itu, dia pun berlalu dari situ.
Hilang saja kelibat emak dari pandangan, Fazlin baru teringat yang Iqbal masih berada di talian.
"Weh, dia dah datang tu. Macam mana ni???"
"Astaghfirullahalazim. Aku cepuk kepala kau karang. Dah dah. Aku tak ada masa nak layan kau lagi. Aku nak gi berak ni. Jangan kacau aku." Pap! Talian terus dimatikan.
Fazlin tarik muka masam. Tak guna. Nak minta tolong sikit pun tak boleh ke?! Iqbal ni lupa ke apa? Bukan ke masa dia mula-mula nak dating dengan Zara dulu pun, dia yang tolong temankan? Memang tak boleh harap betul.
Sejenak, nafas dihela dalam-dalam. Mata dipejam barang seketika. Kepala cuba dikosongkan daripada memikirkan sebarang masalah yang bakal timbul. Baiklah. Inilah saatnya. Kalau yang ni pun kau tak mampu nak tempuh, jangan haraplah kau nak kahwin nanti Fazlin oii...
"Aja-aja fighting." Bagai mendapatkan satu kekuatan luar biasa, spontan mulutnya menyebut kata-kata semangat versi Korea itu.
Ketika itu, Fazlin sudah pun berdiri. Tegap dan mendada. Kaki segera melangkah menuju ke arah cermin solek. Penampilan direnung buat kesekian kali.
Tudung. Done.
Baju kurung. Done.
Mekap. Done.
Pendek kata, semuanya dah selesai. Setelah betul-betul berpuas hati, dia segera mencapai beg tangannya. Tangan sempat menutup suis penghawa dingin dan lampu. Sebelum dia mula melangkah keluar dengan penuh semangat waja.
Namun begitu, saat terpandangkan Hakimi yang sedang berbual dengan ayah di ruang tamu, terus lututnya terasa lembik. Lelaki itu dilihat mengenakan baju t-shirt lengan panjang berwarna hijau merah. Ada sedikit corak ekslusif di dadanya. Seluar jean biru tua. Rambut berkilat mungkin sentuhan pomade atau gel jenama mahal.
'Hensemnya...' Fazlin berkata di dalam hati. Tidak berkerdip matanya merenung lelaki itu untuk seketika.
"Jadi sekarang ni kamu kerja kat Amerika lah ye?" Encik Farid sekadar mendapatkan pengesahan setelah diberitahu Hakimi sebentar tadi.
"Ya pak cik."
Kalau tadi, beranilah dia panggil Puan Airah dengan panggilan emak. Sebab wanita itu nampak ramah dan boleh bergurau. Tapi dengan ayah Fazlin ni, terus terang dia tak berani. Nampak macam garang aje. Tengok misainya pun dah tahu. Kalah misai A. Galak dalam cerita Gerak Khas.
Cubalah kalau dia buang tebiat nak panggil ayah juga. Silap haribulan, terus dituduh lelaki miang oleh Pak Cik Farid tu. Terus tak jadi nak buat menantu. Hah, masa tu menangis tak berlagulah dia.
"Jadi balik Malaysia ni kira bercutilah ye?"
"Hmm... boleh dikatakan macam tulah pak cik."
"Oh. Ingatkan nak cari calon bini." Pak Cik Farid berkata seraya tersengih.
Terus hilang keraguan yang bersarang dalam hati Hakimi tadi. Wah! Tak sangka betul. Rupa-rupanya Pak Cik Farid pun dah tahu cerita. Mesti bini dia dah bagitahu fasal hal ini. Baguslah kalau macam tu. Tak payah dia nak buat kerja 2 kali.
"Kalau ada jodoh, apa salahnya pak cik." Hakimi sudah mula berbicara dengan lebih selesa.
"Tapi kalau boleh, pak cik tak naklah anak pak cik duduk jauh dari pak cik. Kamu faham kan maksud pak cik?"
"Faham pak cik. Sebab tulah saya nak cari calon dari Malaysia ni. InsyaAllah kalaulah ditakdirkan jadi, mungkin saya akan terus menetap kat sini. Lagipun ini kan kampung halaman saya. Saya pun pernah tinggal kat rumah ni dulu." Begitu petah Hakimi menyusun bicara.
Ternyata kata-kata Hakimi itu membuatkan Pak Cik Farid tersengih lebar. Bertambah sukalah dia jika dapat bermenantukan lelaki tersebut. Sekurang-kurang kalau ada cucu nanti, tak perlulah dia berebut dengan keluarga belah sana. Eh lupa pula. Hakimi ni kan anak yatim piatu.
"Elok sangatlah kalau macam tu. Lagi cepat, lagi bagus." Selamba Pak Cik Farid memberikan pendapat sambil gelak setan. Lebih-lebihlah pulak dia kali ni.
Hakimi turut ketawa sama. Ketika itu, pandangannya tiba-tiba terarah sebatang kelibat yang sedang tegak berdiri. Serta-merta senyumannya mati. Dada mula rasa berdebar-debar. Dalam anak matanya sekarang, ibarat tertera seorang bidadari yang baru turun dari atas kayangan. Cantiknya...
"Hah yang kamu duk tercegat lagi kat situ kenapa Fazlin? Dari tadi lagi Hakimi ni tunggu tau." Pak Cik Farid kedengaran menegur.
Fazlin bagaikan tersedar daripada mimpi. Dia cuba mencari kelibat emak. Tadi ingatkan dia tumpang borak sekali. Tapi tak nampak pun.
"Mak mana ayah?"
"Ada kat dapur."
Fazlin perasan renungan Hakimi yang tak putus terhadapnya. Cepat-cepat dia berlalu ke arah dapur. Selain untuk menghilangkan rasa gelabah, dia harus bertemu dengan emak terlebih dahulu. Mahu melaksanakan rutin setiap kali dia keluar rumah. Ketika sampai di dapur, emak kelihatan sedang menyediakan kuih dan air teh.
"Mak, Fazlin pergi dululah ya."
"Eh dah nak pergi ke? Tak nak makan dulu ke?"
"Haah. Nak makan buat apanya. Fazlin kan memang nak keluar makan dah ni."
"Ye tak ye jugak. Lupa pulak mak."
Fazlin hanya tersenyum. Dia menyuakan tangan untuk bersalaman sebelum mengucup kedua-dua belah pipi emak kesayangan. Puan Airah turut tersenyum. Sejuk hati melahirkan anak yang patuh begini.
Kemudian, Fazlin pun melangkah keluar daripada dapur. Dituruti dengan Puan Airah yang hanya mengekori dari belakang. Mengerti dengan keadaan itu, Hakimi pun turut bangkit. Dia mendapatkan tangan bakal bapa mertua lalu bersalaman.  
"Kami pergi dululah ye."
"Jaga diri elok-elok." Pesan Puan Airah kepada kedua-duanya.
"Baiklah mak." Jawab Fazlin. Hakimi hanya mengangguk sambil tersenyum.
Baru saja mereka mahu melangkah, Pak Cik Farid bersuara kepada anak daranya. Yalah. Bimbang katakan. Biarpun Fazlin tu dah besar panjang, tetapi gadis itu tetap 'baby' di matanya.
"Beg tu ingat sikit. Sekarang ni kat mana-mana musim ragut ni banyak. Perhatikan kiri dan kanan tu sebelum melintas jalan. Jangan main langgar aje. Kalau kamu gemuk tak apa jugak. Kereta nampak. Ini dengan tiang pun lebih kurang aje." Sindir Pak Cik Farid.
Lelaki memang begitu. Adakalanya sesetengah daripada golongan mereka tidak pandai menunjukkan rasa kasih terutamanya kepada insan tersayang. Baik kepada anak mahupun isteri.
Tatkala itu, Hakimi sudah tergelak. Tercuit hati mendengar sindiran manja kepada Fazlin. Dikerling wajah gadis itu yang sudah masam mencuka. Siap ada muncung itik lagi di bibirnya.
"Ala ayah ni. Tak patut tau cakap macam tu kat anak."
"Dah anak aku, ikut suka akulah." Dia berterusan menyakat. Sempat dikenyitkan mata ke arah Hakimi. Hakimi hanya ketawa.
Ketika itu, Puan Airah sudah masuk campur. Makin lama dibiarkan, makin lamalah pulak drama kedua-dua makhluk ni. Nanti terlambat makan, entah masa mana pula mereka akan pulang ke rumah.
"Dah dah. Tak payahlah layan ayah kamu ni. Dia ni kan memang suka menyakat dari dulu lagi. Hakimi, bawak kereta elok-elok. Fazlin nanti dah sampai whatsapp mak ye."
"Baik mak. Bye ayah." Dia menyalami tangan lelaki itu sebelum menuruti Hakimi masuk ke dalam perut kereta.
Kereta mula bergerak membelah jalan raya. Sepanjang perjalanan, ternyata Fazlin langsung tak bersuara. Telinga hanya mendengar lagu hindustan yang dimainkan di radio kereta. Tak sangka, lelaki pun ada juga minat hindustan.
Tiba-tiba, Hakimi bersuara. Dia tahu, selagi dia tak memulakan perbualan, selagi itulah gadis di sebelahnya akan tetap membisu.
"Kelakar jugak ye ayah awak tadi."
"Haah. Dia memang macam tu. Suka menyakat saya. Maklumlah, anak tunggal."
"Tapi dia sayang awak kan?"
Fazlin mengangguk seraya tersenyum. Benar. Dia tidak menafikan perkara itu. Teringat suatu ketika dulu. Dia pernah dimarahi ayah teruk-teruk sebab keluar rumah tanpa meminta izin. Jika nak diikutkan, hal itu remeh aje. Tapi kemarahan ayah itu ibarat dia buat kesalahan menghisap gam.
Kesudahannya, Fazlin merajuk. Jauh dia melarikan diri. Langsung tak fikir apa lagi. Sehinggalah dia sampai di sebatang sungai. Menangisi hatinya yang kecewa dengan tindakan ayah dirasakan langsung tak masuk akal.
Mujurlah ketika itu, ada seorang lelaki datang menghampiri. Masa tu, punyalah Fazlin cuak. Dia ingatkan lelaki itu mahu mengapa-ngapakannya. Manalah tahu takut-takut perogol bersiri ke apa. Rupa-rupanya lelaki itu hanya memujuknya balik. Dan dialah satu-satunya kawan baik yang Fazlin ada sehinggalah sekarang.
"Fazlin?"
Diam.
"Fazlin? Awak tak apa-apa?
Fazlin tersentak. Langsung tak sedar bila masa dia boleh mengelamun. Cepat-cepat dia berpaling ke arah sebelah. Dilihat Hakimi sesekali menjenguk ke arahnya dengan air muka tertanya-tanya.    
"Hah? Awak cakap apa tadi?"
"Awak okey?"
"Err okey."
"Ke awak nak balik? Kalau awak nak balik, saya boleh hantar. Kita keluar lain kali." Hakimi cuba berdiplomasi.
Bimbang juga takut-takut dia terlalu memaksa. Kalau boleh dia tidak mahu buatkan Fazlin rasa tidak selesa biarpun hatinya melonjak mahu dating dengan gadis itu pada malam ini.
"Eh tak. Saya okey." Fazlin menolak cadangan Hakimi.
Mungkin salah dia juga. Terlalu bimbang dan gelisah tak kena tempat. Hakimi bukan nak buat apa pun kat dia. Malu? Habis sampai bila nak usung perasaan malu tu? Kalau macam ni, memang patutlah tak ada orang nak kat kau, Fazlin. Dia bagaikan mengutuk diri sendiri.
Saat itu, tiba-tiba saja Fazlin bagaikan mendapat semangat semerah padi. Rela ataupun tidak, dia harus melawan rasa malunya. Tapi tak adalah sampai tahap dia akan menjatuhkan maruah sendiri. Tidak sama sekali. Pendek kata, mulai sekarang dia akan cuba jadi dirinya sendiri di hadapan Hakimi.
"Awak. Boleh tak kalau malam ni, kita makan kat restoran Thai? Saya teringinlah. Masakan tom yan dia sedap tau."
Terkejut beruk Hakimi. Ingatkan dah tak ada perasaan tadi. Hah, macam inilah baru betul. Baru dia syok keluar dengan bakal isterinya tu. Hish. Manja pula dia buat permintaan macam tu. Baiklah, akanku turuti segala kemahuanmu wahai bidadariku, Fazlin.
"Boleh. No problem. Tapi saya tak tahu kat mana restoran tu. Saya kan orang baru kat sini."
"Tak apa. Awak ikut aje cakap saya. Kalau saya cakap kiri, terus belok kiri tau." Bagai bos Fazlin mengarah, yakin.
Spontan Hakimi tersenyum lebar. Nampaknya Fazlin dah mula serasi dengan dia. Baguslah. Inilah yang dia harap-harapkan. Memang tak salah dia buat keputusan nak ajak gadis itu keluar pada malam ini.
Dan setelah beberapa minit menggunakan bantuan GPS tidak bertauliah a.k.a Fazlin, mereka pun sampai ke destinasi. Agak merumitkan juga kedudukannya. Sekejap masuk lorong, sekejap menyelit celah kawasan sunyi. Kalau terlepas simpang, boleh tahan juga dia membebel. Dalam hati, Hakimi mahu ketawa saja dengan ulah gadis itu.
"Okey dah sampai."
"Oh. Besar jugak kedainya. Ramai pulak tu pelanggan." Hakimi menjelaskan menurut pemerhatian awalnya.
"Yelah. Sebab tu ramai. Tadi saja saya bawak awak ikut jalan pelik. Kalau nak tahu, tu semua shortcut. Kalau nak hadap jalan besar tu, memang tak sampailah kita. Sangkut jem."
"Bijak awak ni rupanya."
"Of course i am." Ujar Fazlin, bangga.
Hakimi ketawa seraya menggeleng. Kemudian cepat-cepat dia keluar dari kereta lalu bergerak ke arah tempat duduk Fazlin di sebelah. Pintu kereta segera dibuka. Fazlin hanya tersenyum sambil mengucapkan terima kasih. Dia keluar sambil menyangkut beg tangan ke bahunya. Namun baru saja dia nak melangkah, tiba-tiba suara Hakimi menghalang.
"Eh kejap."
Fazlin berpaling. Dia mahu tahu kenapa Hakimi menahannya. Kenapa? Tudungnya tak elok ke? Ke lipstick dia terkeluar dari landasan? Ke ada bajunya yang koyak? Ah sudah. Bermacam-macam tanggapan liar bermain di dalam benak Fazlin sekarang.
"Bagi saya bawak beg awak tu. Saya tak nak awak jadi mangsa nanti. Kalau saya bawa, insyaAllah mana-mana peragut tu fikir 2 kali nak ragut." Hakimi menjelaskan niat sebenar.
Fazlin terpaksa akur dengan jawapan itu. Dalam masa yang sama, betapa dia mula rasa bahagia berada di sisi Hakimi. Lelaki itu bukan saja seorang yang prihatin, malahan dia juga memiliki rasa tanggungjawab. Dalam hati, Fazlin bagaikan menjerit.
'Mak!!! Fazlin nak kahwin sekarang jugak, mak.'
Mereka pun berjalan seiringan melangkah masuk ke dalam restoran itu. Dan itulah permulaan temu janji pertama antara Fazlin dan Hakimi.

Bab 12 Klik Untuk Baca

11/09/16

Mission Failed - Road To Selamatkan Duit Aku

Baiklah. Setakat aku umumkan misi aku boleh dikategorikan gagal. Aduh. Semuanya gara-gara pergi majlis kat Tumpat hari tu. Tak sangka makanan kat sana sedap giler. Serius tak pernah rasa makanan kat situ sebelum ni. Terutamanya air cincau karamelnya. Fuh, dekat 3 bekas aku minum. Tak naik macam mana badan.

So, start dari situ, usaha aku selama 7 hari lebur cenggitu. Timbang punya timbang, hampir nak sama dengan berat asal. Sedih gila. Hahaha. Tapi tak apalah. Aku ingat nak start balik lepas raya ni. Harap-harap kali ni menjadilah. Kalau tak, terbang habis duit aku tuh. 

8/09/16

Bukan Maksudku Memilihmu Bab 12

Bab 12
"Mak ooo mak."
Ketika panggilan itu kedengaran, Puan Airah sedang berada di ruang tamu untuk mengemas. Dia tidak mengendahkan kerana menyangka orang lain yang dicari. Lalu tangan terus menghayun penyapu untuk membersihkan lantai pula.
"Mak."
Puan Airah berjeda seketika. Suara itu terasa dekat benar dengan telinga. Seolah-olah memang sedang menyeru dia yang ada di situ. Terhenti terus langkahnya. Masakan dia yang dipanggil. Itu kan suara lelaki.
"Hish mak ni."
Tidak semena-mena, muncul kelibat seorang lelaki tepat-tepat depan mata. Terperanjat Puan Airah. Nasib tak gugur jantung.
"Mak?! Kamu panggil saya mak?"
"Yelah mak. Mak kan ni mak saya." Lelaki itu bersuara selamba. Sebelum dia meminta izin. "Mak, nak duduk atas kerusi ni boleh tak mak?"
"Hah du...duklah." Puan Airah dilihat menggaru kepala.
Dia cuba mengingati. Bila masa pula dia ada anak lelaki? Setahu dia, anak dia hanyalah seorang. Itupun perempuan.
"Eh... kamu ni bukan anak sedara Saadiah ke?"
"Yelah mak. Sampai hati mak tak ingat saya." Hakimi buat-buat merajuk.
Memandangkan Iqbal dah bagi kebenaran, inilah masanya Hakimi melaksanakan misi yang seterusnya. Nak dapatkan anak, kenalah pikat orang tuanya dulu. Tak gitu?
Tercengang Puan Airah. Bejat otak memikirkan penyelesaian. Macam mana Hakimi ni boleh jadi anak dia pula?  Hanya ada dua kemungkinan kat sini. Jangan-jangan dia hilang ingatan sebab boleh terlupakan anak sendiri. Satu lagi, mungkin Hakimi tu yang dah sewel agaknya. Mana satu ni?
Hakimi rasa nak tergelak tengok wajah keliru Puan Airah. Terus dia rasa tak sampai hati untuk menyakat wanita berumur itu.
"Mak, meh duduk sini kejap." Hakimi memanggil sambil menepuk tempat duduk kosong di sebelahnya.
Faham dengan isyarat itu, Puan Airah menghampiri lantas melabuhkan duduk di sebelah Hakimi. Melalui firasatnya, dia yakin lelaki itu tak berniat jahat. Tengok sajalah wajahnya. Putih bagaikan tiada cela. Cis, macam iklanlah pula.
"Mak nak tahu sebab apa saya panggil mak mak?" Fuh. Mencabar betul ayat. Nasib baik tak 'Nang nak.' Hantu Thailand kot.
Bagaikan dipukau, Puan Airah hanya menggangguk saja. Ya, memang dia nak tahu sangat-sangat.
"Sebab saya ni, sebenarnya sukakan anak mak."
'Oh... patutlah.' Puan Airah berkata di dalam hati.
Sekarang ini barulah dia faham sikit-sikit ceritanya. Mati-mati ingatkan dia dah nyanyuk ataupun lelaki tu hilang akal. Hish. Buat saspens aje dia ni.
"Saya harap mak izinkan saya berkawan dengan Fazlin ya mak. InsyaAllah kalau ada jodoh, saya akan nikahi dia. Saya serius ni mak. Sebab tu awal-awal lagi, saya rasa elok saya panggil mak terus. Sebab nanti pun, mak cik tetap akan jadi mak saya kan?" Hakimi berkata diiringi dengan senyuman manis di mulut.
Cair terus Puan Airah. Terbit senyuman mekar di bibir. Wah tak sangka. Ada juga pemuda macam ni. Gentlemen gila. Tak macam lelaki-lelaki zaman sekarang. Bercinta bagai nak rak. Orang tua langsung tolak tepi.
"Mak tak kisah. Tapi sebelum kahwin tu, kenalah pandai jaga batasan. Barulah hubungan tu berkat."
"Saya tahu, mak."
"Baguslah kalau macam tu."
"Mak, kalau saya nak ajak Fazlin keluar boleh? Saya ingat nak ajak dia makan. Nak kenal hati budi dia. Dia pun boleh kenal dengan saya."
"Boleh... apa salahnya."
"Dia kat mana mak?"
"Tadi ada kat rumah. Tapi abah dia suruh pergi beli rokok kejap. Tu yang keluar tu." Puan Airah menjelaskan.
Bila diingatkan semula, siapa yang tak sakit hati. Ada ke patut sang suami menyuruh anak perempuannya pergi beli rokok? Tak patut betul. Agaknya dia nak balas dendam tak? Sebab dulu pernah sekali Puan Airah menggesanya pergi kedai tebalkan muka beli pad wanita. Sampai merah padam mukanya.
"Oh, abah merokok ye?"
"Haah. Dah puas mak nasihatkan supaya berhenti. Tapi dia tulah. Langsung tak makan saman. Dah sebati, nak buat macam mana." Puan Airah berkata geram.
Yang dia kisahkan, bukanlah pasal duit terbang disebabkan harga rokok semakin hari semakin mencanak naik. Tapi bimbangkan pasal kesihatannya. Sekarang ini pun, bukannya dia tak perasan suaminya itu sering saja batuk-batuk. Huh. Susahlah kalau berdepan dengan lelaki jenis kepala batu macam ni.
Ketika itu, Puan Airah terus berpaling ke arah Hakimi. Sempat ditilik bibir lelaki itu dalam-dalam. Nampak masih merah lagi bibirnya. Satu kelemahan bagi para perokok, bibir mereka akan kelihatan berwarna hitam. Itulah bibir suaminya yang mana merupakan perokok tegar.
Namun begitu, bagi mendapatkan kepastian, Puan Airah cuba bertanya sendiri. Manalah tahu, Hakimi bantai lipstick ke apa nak datang sini.
"Kamu merokok tak sayang?".
"Tak, mak."
"Alhamdulillah. Lega hati mak dengar."
Hakimi hanya tersenyum. Memang itu adalah pilihan dia sendiri. Baginya, merokok itu bukan saja membahayakan kesihatan, tapi sangatlah membazir. Dahlah keluarkan duit masa nak hisap. Kalaulah ditakdirkan terkena kesan sampingan merokok seperti kanser paru-paru, alzheimer, serangan jantung dan bermacam lagi, satu kerja lagi nak cari duit untuk merawat. Menyusahkan orang lagi tu.
Kebetulan ketika itu, Fazlin baru lepas pulang dari kedai. Saat mahu melangkah ke dalam rumah, dia perasan ada sepasang selipar yang tak dikenali berada di depan pintu. Telinga turut menangkap suara emak yang kedengaran ralit berbual dengan seseorang. Ada tetamu agaknya. Fikir Fazlin lagi.
"Assalammualaikum."
"Waalaikumussalam." Serentak Puan Airah dan Hakimi menjawab.
"Dah balik pun kamu."
"Mak berbual dengan sapa tu? Rancak betul. Sampai kat luar rumah boleh dengar." Fazlin sekadar bertanya.
Dia masih tak melihat gerangan siapa yang datang kerana sedang menyangkut kunci kereta di dinding. Rokok dibeli diletakkan di atas meja berdekatan.
"Dengan anak maklah." Puan Airah membalas. Hakimi hanya ketawa kecil.
Fazlin berkerut dahi. Anak mak? Anak mak yang mana pula ni? Bukan dia seorang saja ke anak mak selama ini? Ini siapa pulak ni. Tak ada angin tak ada ribut, muncul jadi anak emak. Jangan cakap kau datang sebab nak rebut harta sudahlah. Aku parang kau atas kepala nanti. Fazlin menyinga tiba-tiba.
Disebabkan tak puas hati, Fazlin bergegas meluru ke ruang tamu. Namun saat tiba di sana, terus mati langkahnya. Rasa nak terkeluar biji mata apabila melihat batang tubuh Hakimi berada di situ.
"Hah, nilah anak mak ni."
Fazlin diam tak berganjak. Tidak semena-mena tubuh badannya menggeletar hebat. Nak bergerak pun dah tak boleh ni. Matilah dia. Nak buat apa sekarang ni? Serta-merta wajahnya bertukar warna. Merah-semerahnya.
"Yang kamu duk tercegat kat situ lagi kenapa? Mehlah sini."
Fazlin bagaikan tak dapat mengawal perasaan. Sekejap dia rasa nak lari menyembunyikan diri. Sekejap dia rasa nak menangis. Rasa nak terkencing pun ada dah ni. Habislah. Wahai kantung pundi, tolonglah jangan nak malukan tuan badan sendiri boleh?
Bingung Puan Airah melihat kelakuan Fazlin. Lantas dia bangun lalu menghampiri anaknya. Tubuh gadis itu dituntun ke arah kerusi berhadapan Hakimi lalu didudukkan. Haih. Jadi robot ni dah kenapa?
"Hakimi duduklah dulu ya. Mak nak pergi buat air kejap."
"Baiklah mak."
Tatkala itu, kelibat Puan Airah sudah menghilang di dapur.
Buat seketika, hanya sepi yang mengambil alih ruang tamu itu. Fazlin dilihat hanya menundukkan kepala. Manakala Hakimi hanya merenung gadis itu dengan sedalam-dalamnya. Lucu pula tengok telatah Fazlin sekarang.
"Hai..."
Fazlin menggelabah. Aduh. Jangan memalukan diri sendirilah wei. Orang sapa selamba aje kot. Bertenang. Tarik nafas panjang-panjang. Hembus. Tarik. Jangan hembus. Eh hembuslah. Mati karang kalau tak hembus.
"Err... hai..."
"Dah makan?"
"Belum... eh dah dah."
Hakimi rasa mahu ketawa. Boleh pulak confius dah makan ke belum. Comel betullah dia ni. Rasa nak gigit-gigit aje.
"Malam ni kita keluar tau."
Spontan terangkat muka Fazlin. Terkejut apabila Hakimi berkata begitu secara tiba-tiba. Keluar? Nak pergi mana?
"Keluar?"
"Yup. Dinner. Tadi dah minta izin dengan mak. Mak bagi."
Ternganga luas mulut Fazlin. Yang pergi minta izin dengan mak tu kenapa? Kenapa tak tanya dia terus. Hish mak ni... memandai aje buat keputusan bagi pihak orang. Nasib baik mak. Kalau orang lain, dah lama dia siku kat belakang.
"Eh kejap. Kenapa awak panggil mak saya tu mak?" Fazlin melontarkan pertanyaan.
Haruslah dia tertanya-tanya. Sebab dari tadi lagi dengar lelaki itu beremak-emak dengan emak dia. Takkanlah dah ambil orang tua tu jadi emak angkat kot? Emak pun satu. Tua-tua macam ni pun ada hati nak main angkat-angkat dengan orang. Ingatkan zaman sekolah dulu-dulu aje. Trend budak tak cukup umur dan kurang kasih sayang.
"Kenapa? Tak boleh ke?"
"Bukan tak boleh. Saya cuma nak tahu kenapa."
"Oh... emak awak tu kan emak awek saya. Senang cerita, emak kepada bakal isteri saya. Jadi saya kenalah panggil dia mak. Tak gitu?"
Saat itu, terus Fazlin rasa mahu pitam. Dia yang malu, segera berlari masuk ke dalam bilik. Tak tahan weh. Teruk gila kena psiko hari ini. Yang Iqbal buat hari tu pun rasa tak hilang lagi. Alahai...
Namun begitu, jauh di sudut hati, Fazlin rasa sungguh bahagia. Ternyaat cinta yang berputik terhadap lelaki itu rupa-rupanya semakin berkembang mekar. Dia gembira kerana cintanya tidak bertepuk sebelah tangan.
Dan di sebalik pintu bilik itu, dia hanya melayani perasaannya yang berdebar-debar. Tersenyum sendiri kerana memahami maksud tersirat Hakimi pada dirinya hari ini.